söndag 4 juni 2023

Snart dags för renovering igen

I höst skall jag göra en ombyggnad av min nedervåning. Eller själva ombyggnaden gör jag förstås inte själv, det är bland annat en betongvägg som skall bort, och nya väggar som skall upp. I augusti i fjol kontaktade jag en byggfirma, och tydligen har byggfirmor väldigt mycket att göra, för inte förrän hösten 2023 har de tid med mig. Men tiden går ju som bekant, och nu börjar det närma sig. Nu är det hög tid att bestämma vilka golv jag skall ha.  

Renoveringen kommer göra så att jag får lite större hall och lite större kök. Jajamensan, det går fast man bor i lägenhet, om man har ett stort förråd man kan ta av ;)  


I samband med det, eftersom väggar skall bort och flyttas, så behöver jag byta golv, och då passar jag på att byta även i vardagsrummet, för där är golvet riktigt slitet.  Har haft hem några golvprover, och det lutar åt att det blir en ekparkett. Jag älskar mitt ljusa furugolv som jag har på övervåningen, men furu är mjukt och tål inte så mycket, så här nere där det är mer slitage, vill jag ha ett starkare golv. Här provligger Elsa ett golvprov. 


Sen precis innanför ytterdörren vill jag ha en klinker. Har beställt några färgprover från nätet.


Var lite sugen på en sån här variant, rött och vitt med en fris runtom. Bild från Sekelskifte. Tänker att det är lite 50-talsstuk på den färgkombinationen. 


Eller så skall jag gå på ett mer "säkert kort", ljusgrått och vitt. Kanske är snyggare mot ekparkettens bruna färg. Också bild från Sekelskifte. 

Och så funderar jag på om jag skall ha pärlspont på väggen. Har alltid varit förtjust i det, och vi hade det i ena hallen i vårt förra hus, och det var något jag aldrig tröttnade på. 

Vet inte om jag skall ha pärlspont på hela väggen, eller som här i vårt förra kök, upp till drygt halva väggen. Då frigör man yta för tapet också och det finns ju många vackra...  

Så många beslut... Roliga sådana! 

4 kommentarer:

  1. Men så spännande och roligt. Klinkers i hallen är fint och pärlspont, det kommer bli så tjusigt. Jag vill också renovera men det blir liksom inta av. Alltid något annat som kommer i mellan. Ha en bra dag! Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Så roligt! Och svårt... Det gäller ju att se helheten. Du vet säkert och magkänslan är ju ett säkert kort. Själv behöver jag inte välja för min kommande lägenhet är helrenoverad i vit/ljus- och mörkgrå färgskala. Helt neutral med andra ord. Så skönt att få börja helt från början.

    Tack för ditt tips för flytt med katt. Här blir det inflytt samma dag som storflytten går. Logistiken avgör helt. Men det går säkert bra, eller det måste ju gå... Tänk att det är så lååångt till den 17:e! Jag är färdigpackad i stort sett redan. Tur att det är så mycket annat roligt före.

    En glad och fin dag önskar jag dig.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Haha - ja en hantverkare som kan komma i närtid ska man nog undvika. Det är de duktiga som är uppbokade. Men det kan ju finnas fördelar med det. Vi hinner tänka till i flera rundor om hur det ska bli till slut... Jag ska ev flytta ingången till andra sidan huset här...

    Personligen är jag vansinnigt förtjust i ljusare grått och ek. En vacker kontrast. I min värld blir det ingen kontrast mellan ek och röda nyanser eftersom eken är varm i sig själv.

    Lycka till med valen! Carina

    SvaraRadera
  4. Roligt med renovering, fast stökigt när det är på gång.
    Hantverkare är inte alltid lätt att få tag på.
    Skön söndag!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!