måndag 18 december 2023

En julönskan

Nu är julveckan här, och med den är det många önskningar som kommer att bli uppfyllda, eller inte. Många kanske har en ponny överst på önskelistan, det hade åtminstone jag som barn, i många år. Något som inte fanns när jag var liten, men som finns nu och som säkert toppar mångas önskelista, är väl en mobiltelefon. Sen finns det ju andra slags önskningar. Som att hoppas att inte någon i familjen blir för full, eller att julen bara kan vara överstånden, för att man är helt slut av stress. Eller att någon kanske hör av sig, i år i alla fall... Eller att man skall ha ett hem att vara i, med sin familj, och att man skall få äta sig mätt... 

Nej, julen är sannerligen inte rolig för alla. Min fina bloggvän, och tillika författare Eva-Mari med bloggen Solstrimmor, har skrivit en sån fin och tänkvärd dikt, som jag vill att fler skall få ta del av. Den känns mer och mer aktuell, för varje år som går... 


Min julönskan    

Jag önskar att alla får lagom av allt
   lagom av snö och fem grader kallt

Att alla får njuta av kvällar och dagar
   med lagom av julgröt i sina magar

Att alla har glädje och ro i sitt hus
   lagom med glögg och massor av ljus

Få själsligt lugn i decembertid
   känna lycka och uppleva julefrid

Och tänk om min önskan om fred kunde segra
   då skulle jag aldrig önska nåt mera... 

***

Ta hand om er, och varandra! 


1 kommentar:

  1. Tack för att du delar min juldikt! Nog är vi många som önskar samma sak.
    Ha en fin julvecka.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!