fredag 15 december 2023

Snö, vatten, lökar och så lite lammskinn på det

Vi har haft snö sedan i slutet av november. Inte så vanligt här på Gotland. Det såg jag inte komma, där i mitten på november, när jag kom på att jag glömt att beställa vårlökar, och la in en beställning på tulpaner och narcisser... Inte så smart för när väl paketet kom så var det kallt och massor av snö, och jag hade helt enkelt inte lust att skotta för att sätta lökar... Ja, tulpanerna är det väl ingen fara med, dem kan jag nog peta ner snart, och få att blomma i vår, men narcisser är ju mer känsliga. Någon kanske minns att jag fick fel färg förra hösten, och jag drog faktiskt upp dem när de hade blommat över. Sen la jag inte bara narcisserna på komposten, min glömska hamnade visst där med. Det är nog inte meningen att jag skall ha några narcisser där helt enkelt... ;) 

Nåväl, snön är nog på väg att smälta bort snart, enligt prognosen. Och vi får väl som vanligt, en grön jul (sa hon lite bittert...).
Medan snön var ren och vit, passade jag på att tvätta mina lammskinn. Jag burrar ner dem i nysnö, med ullen neråt, och låter dem ligga där i några timmar. 
Sen får man skaka av snön, och ta in dem, rena och fina! 

På tal om snö och sånt, så har vi haft strul med bakterier i vårt vatten här på Gotland. Sedan den 9 november har vi varit tvungna att koka vårt vatten innan användning, vi som bor i Visby med omnejd.  Men nu äntligen verkar det vara löst, och vi kan dricka vårt vatten igen! Skönt! 

Önskar er en tre-vlig adventshelg! 

4 kommentarer:

  1. Hoppas ni får ny snö till jul om den här kommer att smälta bort. Här ska det också bli varmare (-10 nu) och jag hoppas det är fel på den prognosen. Är det vinter ska det vara vinter. Och speciellt över jul!
    Tack för tipset om skinnen! Det ska jag passa på att göra idag medan det är kallt. Mattorna får vänta på starkare och fler armar.
    Ha en fin tredje advent du också.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Jag brukar tvätta mina mattor sådär. Fast dom är tunga så vi får se hur det blir. men lammskinnen ska jag lägga ut i snön. Hoppas du får ner dina lökar. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Ja efter snö kommer grådask! Jag vet! Lär inte bli någon grön jul här inte...
    Ha nu en mysig helg!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Jobbigt det där med vattnet och precis till jul när man kanske gör av med extra mycket!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!