tisdag 13 februari 2024

Hur vill du ha din semla?

Semmeldagen idag, och det är ju en omtalad och omdiskuterad bulle, det kan man väl inte säga annat. Nå, hur vill du ha din semla, om du nu vill ha någon överhuvud taget, eller nej, det alternativet finns väl ändå inte.... 😜 

Så här vill jag ha min (det fetstilta är ju förstås hur jag vill ha min fettisdagsbulle!):  
Hembakt  - Köpt

Lite grädde -  Mycket grädde

Mandelmassa  -  Vaniljfyllning

Klassisk semla - Något nytänkande (glass, kladdkaka, wrap,  lakrits, etc) 

Vetebulle -  wienerbrödsbulle

Som hetvägg -  Absolut utan varm mjölk! 

Äta med skedHålla i handen och äta direkt (funkar båda för mig) 

Fyllningen utspridd ett tungt lager över hela bullen - Fyllningen som en stor klump i mitten

 Kopiera och svara på din blogg, eller här i kommentarerna!

4 kommentarer:

  1. Har just ätit en semla. En hembakad vetebulle som jag höll i handen (lite hjälp av en sked hade jag också). Inte så mycket grädde och den var lättvispad och blandad med mandelmassan som innehöll inkrom från semlan, hackad mandel, lite mjölk och någon droppe bittermandelolja. Till det en kopp te. Riktigt gott var det och det ligger fler bullar i frysen så det blir fler semlor innan vintern är över :)

    Kram Anita

    SvaraRadera
  2. Jag vill ha en klassisk semla med mandelmassa, lagom med grädde och vanlig vetebulle med kardemumma. Jag kan tänka mig att äta den med varm mjölk och kanel. Fast det går så bra utan också. Äta med sked om jag har mjölk fast utan om den är utan mjölk. Kanske jag borde smaka en wiener semla någon gång. Ska snart servera en vanlig hembakad semla till familjen. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Jag är så dålig på att baka, så det blev köpta semlor igår. Konditori Bivur hade lång kö för hämtning av beställda semlor men man fick såklart köpa också. De hade bakat 9000 bullar och folk fick vänta en stund för att bullarna skulle svalna innan grädden lades på. Jag föredrar den med mandelmassa och grädde. De bakar alla möjliga varianter men den klassiska är fortfarande populärast.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  4. Jag bjöds på en så god hemgjord minisemla igår och har därmed uppfyllt min semmelkvot för i år. Ingen fan helt enkelt.
    Kramar och hjärtan från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!