lördag 17 februari 2024

Lördagsgodis av dadlar

Om man av någon anledning vill pausa lite från semlorna, och äta något lite mer nyttigt (?), kan man göra en himla massa gott av dadlar. Jag har tidigare gjort lakritsbollar, recept här. Men nu hittade jag två nya recept, och det var riktigt gott faktiskt. 
Här är ingredienserna till den ena sorten; 12 dadlar, jordnötssmör, jordnötter, mörk choklad.
Kärna ur och platta ut dadlarna (går bra att lägga ett bakplåtspapper ovanpå dem och kavla med en kavel), smeta på jordnötssmör, strö jordnötter över, smält chokladen och bred över och ställ i kylen. Skär i rutor när chokladen stelnat, klart! De blev kanske lite kladdiga, men man kan förvara dem i frysen, och det går alldeles utmärkt att äta dem direkt från frysen. 

Den andra sorten, som blir mer som en liten kaka, innehåller: 14 dadlar, 2 dl havregryn, 1 dl sötmandel, 4 msk jordnötssmör, 2 msk vatten, choklad. Kärna ur dadlarna, mixa dem med resten förutom chokladen. Smeta ut på en form eller bricka, i lagom tjocklek, smält chokladen och bred över. In i kylen och låt stelna. Skär i rutor. Även dessa förvaras med fördel i frysen och äts när andan faller på. 
 Kanske passar som gott framför mellon, om ni nu ser det? 

4 kommentarer:

  1. Det så veldig godt ut, det må jeg prøve

    SvaraRadera
  2. Det låter riktigt gott och enkelt. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  3. Mums! Dadlar får jag skriva upp på inköpslistan. Kram Pia

    SvaraRadera
  4. MUMS säger jag! Detta måste testas!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!