torsdag 29 februari 2024

Skottdagen

Det är som bekant skottår i år, och idag har vi kommit till den där extra dagen i almanackan. Nu har ju i och för sig inte namnet skottår något som helst att göra med snöskottning, men i alla fall, ett riktigt "skottår" med just en hel del snöskottning blev det för många, till och med för oss här på Gotland.  Och mer kanske kommer, vad vet jag, men nu är det barmark här hos oss i alla fall. 

Ingen snö, men väl snödroppar! Den här bilden är ju inte speciellt snygg egentligen. Ja, själva snödropparna är det väl inget fel på, men de står ju inte så vackert, omgiven av en slang, en bit avklippt staket, en gammal vissen perenn från förra säsongen, mot grannens altandäck. Men det var de enda snödropparna som kommit upp i min täppa, så jag knäppte en bild i alla fall.  

 
Men man kan väl va lite fräck och ta en bild mot den andra grannen, de här står precis intill staketet, fast på hennes sida alltså. 

De här med! Snödroppar bland löv och rost, det blir lite mer fotogeniskt. 

Tillbaka till skottdagen. Lite speciellt är det för alla som är födda idag, och i vår släkt går "vi" i väntans tider just nu, kanske den lilla bebisen väljer att titta ut i dag...?  Vi får se...! 

4 kommentarer:

  1. Ha, ha ... där fick du till det. Skottår är det och skottat har vi gjort. Men nu har den mesta snön försvunnit (utom i vår trädgård). Härligt med de första snödropparna. Och snödroppar är vackra, var dom än står. Jag får vänta länge på mina men den som väntar på något gott ...
    Ha en fin torsdag!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  2. Åhh snödroppar. Jag får ta en trädgårdsväng i morgon och se om några har dykt upp. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Jag har inte en enda snödroppe i min trädgård. Kan man plantera snödroppar eller växer dom vilt? Dum fråga kanske....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns inga dumma frågor! Visst kan du köpa snödroppar och plantera. Köp och plantera på hösten, finns där man brukar köpa tulpanlökar, krokus mm. Sen kan man dela på dem när de blivit lite större och på det sättet få fler, men de kan också självså sig och komma upp lite här och var.

      Radera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!