fredag 16 augusti 2024

Årets värmerapport

Tänk, i sommar har jag inte klagat på värmen. Trodde nästan jag blivit en sån som gillar värme*, för jag har tyckt det varit rätt så skönt, och har sovit gott (så gott man nu kan i den här åldern... 😉). Ordnade tidigt på sommaren så jag har mörkläggande rullgardiner i båda rummen uppe som vetter åt väster, där jag har sol hela eftermiddagen. Jag som inte ens gillar att ha persienner nere, har varit noga med att ha helt neddraget hela dagarna, det har  varit så mörkt så man har fått tända lampan om man skall gå in och hämta något i rummen dagtid. Sen har jag också dragit ner persiennerna i de andra rummen, som ju faktiskt har morgonsol, vilket kan värma på rätt bra det med. 

En annan åtgärd har varit att jag öppnat mitt fönster fullt, och dragit igång två fläktar, ett par timmar innan sänggång. Så det har varit snudd på behagligt i sovrummet. 

*fram tills igår. För jag inser nu att vi visserligen haft en torr sommar med sommarvärme, men det har varit en sommarvärme inom rimliga gränser. I går var det 26 grader ute och puh, då fattade jag att jag ännu tillhör skaran som inte orkar göra något när det är för varmt. I natt gick det bara ner till 19, så snudd på tropisk natt alltså. Men bara snudd, och i dag är temperaturen mer behaglig igen. Ja, jag är nöjd, vad gäller värmen i sommar alltså. Är värmeböljan endast ett dygn lång, så är det helt okej.  

Det var bara det jag ville säga idag. Nu är det snart helg, och på måndag är det slut på det "roliga", för då är sommarsemestern över för i år. Ja, ja, vad är väl en bal på slottet... den kan va både tråkig och lite enformig. Men också rätt så härlig! 

5 kommentarer:

  1. Jag har toksvettats hela sommaren. Har sovit med öppet fönster, haft fläkten på och neddragna persienner. Men jag har kunnat sova bra ändå. Svalkar ner mig i poolen lite då och nu. Vilka fina bilder du visar. Himmel och hav, underbart. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Vilka andlöst vackra bilder du visar! Sitter här och njuter.
    Tycker också det varit en skön sommar, jag har inte alls lidit av värmen som jag brukar. Låter praktiskt med dina mörkläggningsrullgardiner. Vi har också haft persiennerna nere och inte öppnat fönstren förrän solen "lämnat". Med korsdrag har det sedan funkat riktigt bra och det har inte varit några problem att sova. Vi brukar flytta ner i vårt tv-rum som ligger under jord utan fönster men det har vi inte behövt i år.
    Kort sagt så har jag haft en bra sommar precis som du :) Och en värmebölja på en dag är helt ok.

    Njut nu ordentligt av helgen innan allvaret börjar på måndag!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  3. Jag har inte tyckt att det varit så varmt heller. Sovit som en kratta, men inte p g a värmen. Tycker det varit en bra sommar.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Her har det vært mye regn i sommer, så sommeren har liksom bare blitt borte her. Jeg er ikke klar for hverken høst eller vinter ennå.

    SvaraRadera
  5. Tycker det har varit lagom varmt hela sommaren som helhet. Det har varit skönt att kunna sova på nätterna utan att det blir så där kvalmigt och varmt.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!