fredag 25 september 2015

En kaka till kaffet

Helg igen - vad tiden går fort! På helgen kan man väl unna sig något gott, här är en kaka jag bakade för någon helg sen. 

Ibland får jag för mig att jag vill mixtra ihop någon egen kaka, då kollar jag runt lite och tar lite här och lite där, och har man tur så blir det gott... Den här tycker jag blev god, och så var den ju så lätt att göra, det är min melodi det! 

 Nöt- och bärkaka
2 ägg
 2dl socker
 1 dl rörsocker
 2,5 dl mjöl
 100 g smält smör
½ tsk bakpulver
 1 dl hallon (går bra med frysta)
 1 dl hackade pistagenötter
 1 msk vaniljsocker
 mandelspån 

Rör ihop (inte vispa) ägg och socker, blanda i allt det andra, häll i en form med löstagbar kant, strö på mandelspån och så skall den gräddas i 175 grader i 25 minuter.
Önskar er en trevlig helg! 

6 kommentarer:

  1. Än en gång en god helgkaka, tack för det... jag älskar pistagenötter!

    Glad höst!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Så god den ser ut. Tack för receptet.
    Ha en fin helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Visst måste man få en kaka till kaffet lite då och då. Din kaka ser smarrig ut, tack för receptet. Får baka lite och testa det i helgen tror jag bestämt!
    Trevlig helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  4. Mmm...det där såg gott ut! Jag som har färska hallon i kylskåpet som bara står där och väntar.
    Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  5. Mums så gott och så vackra foton! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Oh, så bra, gillar jättemycket röraihopkakor, fort och lätt och gott! Det här verkar synnerligen gott! Skulle nog Omgivningen, speciellt gilla! Jag har inte någon utpräglad sweet tooth nämligen, men det är klart, visst slinker det ner om jag har det framför mig!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!