söndag 30 juni 2019

Pionrapport

Nu är väl pionblomningen på väg att avslutas för i år, men jag har ju inte hunnit blogga om alla mina "älsklingar", så därför kommer här ett litet inlägg, även om flera av dessa, som sagt, redan blommat av...
Gay Pare har blommat på flitigt i år, efter flytten som jag gjorde av ett antal pioner förförra hösten. De andra jag flyttade tjurar ännu lite, och har bara haft några enstaka blommor. 
Som den här till exempel, Mothers Choice, en säger en blomma! Kompisen bredvid, Edens Perfume blommar inte alls, men den har å andra sidan alltid varit svårflörtad, köpte den 2010 och aldrig haft mer än två blommor...
Coral Charm bjöd i år på sammanlagt 5 blommor, fast på två olika plantor, jag passade ju på att dela den när jag flyttade den, delad glädje är ju som bekant dubbel glädje..😊

Men så har jag ju gamla trotjänare också, den här Shirley Temple har blommat på i samma takt som den alltid har gjort. 

Inbäddad bland daggkåpor och alunrot. 




Karl Rosenfield. 

Catherine Fonteyn
Avslutar med en av mina bästa. Bästa i bemärkelsen att den är den mest rikblommande, doftar ljuvligast och när de första blommorna har vissnat, så kommer ett gäng eftersläntrare, alltså sidoknopparna - med ett sista flor. Och inte har den kostat mig en krona. Fanns här i trädgården när vi köpte huset, då var den en liten oansenlig pion som stod i ett mörkt hörn och blommade med tre blommor. Efter flytt har den tackat mig med många vackra blommor! Namnet? Edulis Superba. Superb, får 5 pioner av 5 möjliga! 

1 kommentar:

  1. Edulis är suverän när det kommer till doft. Och vill du förlänga den där touchen av liljekonvalj så blommar Amalia Olsen hos mig nu alltså några veckor senare och hon doftar lika ljuvligt och med blommor i vitt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!