onsdag 15 juni 2022

Gästrum före- och efter

Ni som följer mig vet att jag har renoverat nu i vår. Det började i januari, när jag tog kontakt med en golvfirma. Jag ville byta golv här på övervåningen samt måla och tapetsera. Och nu kan man väl säga att det är klart. Sånär som på en del detaljer, men detaljer har en förmåga att dra ut på tiden... Så jag tänker att jag visar upp före- och efterbilder nu, bara för att jag tycker att jag har ett beboeligt hem nu! Det var riktigt rörigt här ett tag, men nu är alla färgburkar och pryttlar bortstädade, möblerna är tillbaka, till och med några tavlor är uppsatta, så det känns som ett riktigt hem igen! 
Före
Grundorsaken till renoveringen var att jag ville ha likadana golv överallt. Det var nämligen fem olika golv här på övervåningen, olika golv i alla rum. Det blir för "oroligt" för mig. I hall och två sovrum var det tre olika slags laminatgolv, och i gästrummet var det en plastmatta. Härifrån hallen ser vi in i pysselrummet till vänster och gästrummet till höger. 

Efter. 
Nu är det same, same, fast lite different. Golvet är Berg och Berg, vitoljad furuparkett. Alltså samma golv som jag har i dotterns rum. Med en skillnad, hennes är "borstat" och det nya är mattlackat. Samt att hennes har hunnit mörkna lite. Tanken från början var att jag skulle ha exakt samma, men borstat var tyvärr inte så praktiskt med katter, som då och då lägger små "visitkort" på golvet, ja så ouppfostrade är de små liven att de kräks ibland, och har en tur hamnar det inte på överkastet utan direkt på golvet... ;) Men på vitoljat golv som bara var "borstat"  gick det ner i färgen... Så jag hoppas och tror att lackat golv håller emot bättre.

Idag visar jag hur gästrummet blev. Jag har nog aldrig visat bilder därifrån förut, så nu kör vi före och efterbilder, i alla möjliga och omöjliga vinklar ;) 

Före
Som sagt, plastgolv. Som var i dåligt skick. Vitmålade väggar över fyra lager tapet, som inte heller var i så bra skick, väggarna hade väldigt ojämn yta eftersom det slarvats med att ta bort skarvar vid omtapetseringarna... Så det var en del jobb med att få bort. Många timmar, ett par hinkar spackel och renoveringstapet och en del målning senare, tapetserade jag med: 


...tapeten Linnea Garden Green, från Sandberg. Som visade sig vara svårkombinerad med de textilier jag redan hade... Ja, sån är jag att det inte bara måste funka ihop, det skall helst matcha eller passa väldigt bra ihop... Jag vet, jag är lite skruvad så... och det är allra högsta grad i-landsproblem, men nåt skall man ju ha att bry sin nördiga hjärna med.  Så jag fick helt enkelt skaffa nytt. Eller nej, det var inte helt enkelt, för det var svårt... Tapetens gröna färg går i gulgrönt och den rosa blomman visade sig inte vara rosa utan mer åt terrakottahållet. Så ingenting som går i grått eller kall rosa passar till. Jag skickade efter några uppsättningar nya påslakan och överkast, men det var för rosa, för gult, för mörkt...  så det fick jag skicka tillbaka. Sen var jag runt här i stan, med en liten tapetbit i väskan, och det gick bättre, så jag kom hem med det här från Mio. 

Och tänk att inget enda av alla de kuddfodral till prydnadskuddar jag har, passade! Och då har jag ändå en ansenlig mängd i linneförrådet... Men lilla nallen här visade sig passa alldeles utmärkt i färgerna ;) Och katterna passar ju alltid, nu råkar det vara Harry på förebilderna, och Myzan på efterbilderna, men båda passar! Puh, vilken tur...;) 


Det blev visst samma möblering igen. 

Förutom här i hörnet. Garderoben som stod här hade gjort sitt. Den nedmonterade jag och slängde helt enkelt. 
Här finns just nu ingenting mer än en stol, men hittar jag ett vackert gammalt skåp så slår jag till! 
Har inte riktigt bestämt var nallen skall vara...;) 

Den blå taklampan passade ju förstås inte. Kollade runt på Tradera efter någon fin gammal lampa, men hittade ingen, så till slut tog jag saken i egna händer, tog av det blå tyget och tog ett gammal linnelakan och sydde en ny, med samma "underrede" eller vad det nu heter. 
Och det blev rätt okej! Finns ju liknande att köpa, bra mycket dyrare än noll kronor som just den här kostade. 
Någon matta har jag inte hittat ännu. Den gamla som går i blågrått kan jag inte ha. 
 
Tavla av gotländsk konstnär, Lars Jonsson.

Nu har jag haft min första "gäst" här, dottern som varit hemma från Stockholm, och hon tyckte det var fint! -Det är som att vara på landet, sa hon, och det tog jag som ett gott betyg ;) 


Kan du sluta och fota nu så jag får tvätta mig ifred? 

4 kommentarer:

  1. Tummen upp! Jubel! Stående ovationer! Så otroligt snyggt det blev! :-)
    Färgskalan är helt ljuvlig, och du har verkligen lyckats skapa en jättefin helhet.

    SvaraRadera
  2. Så snyggt och vilsamt med enhetliga golv! Läcker tapet och jag vet hur förändringar kan rubba hela färgskalan. Är man estet så är man. Lampskärmslösningen snor jag rakt av! Njut nu av ditt färdigrenoverade? hem.

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Perfekta före och efter-bilder. Så roligt att se och såååå snyggt det blev! Förstår dig precis det där med matchande färger. Det bara gnager i en om det inte känns rätt och då får man göra något vilket du löste galant. Och vilken tur att katterna alltid matchar ;) Och så lampskärmen ... imponerande!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  4. Jättefint och du har såå bra smak :) Här råder också golv i diverse olika material (puh!) och det skulle behövas en årslön för att renovera och göra om som man vill...det får vänta lite.
    Mysigt hos dig och väldigt, väldigt trivsamt...
    KRAM från ett soligt Öland & Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!