söndag 19 juni 2022

Fler före- och efterbilder

Tack för fina ord om gästrummet! Dags att kika hur det blev här ute i hallen. 
Före
Här fanns en mörk fondtapet vid trappan och rosa tapet på övriga väggar. Jag hade tänkt mig ljusgråa målade väggar, och en ljus fondtapet i trapphuset. MEN... Jag fick helt enkelt inse att jag inte nådde att tapetsera. Och sen var det tydligen jättesvårt att få någon hantverkare att ha tid/lust med mig, så jag fick ta saken i egna händer. 


Efter
Det blev helt enkelt målade väggar överallt. För med pensel når man längre än när man skall tapetsera. Jag balanserade på stegen med hjärtat i halsgropen, och målade så gott jag kunde... Och jag tycker det funkar väldigt bra även utan tapet, även om jag nu egentligen hade tänkt mig det. Kanske att jag framöver får någon att tapetsera åt mig, eller så blir det så här. Vi får helt enkelt se hur det blir med den saken. 

En av detaljerna som ännu inte är klar... 

..är att jag tog bort ledstången, och inte ersatt den med någon ny ännu. Jag får helt enkelt se till att komma hem nykter och redig om kvällarna, så jag inte drattar omkull i trappan... tills jag tar tag i den detaljen.

Sen är faktiskt inte själva trappan målad ännu, så helt färdig med färgburkarna är jag inte, som jag skrev häromdan att jag var. Men det får helt enkelt vänta till min semester. Det kom en rabatt emellan, samt en student som skulle firas. 

En kik åt andra hållet, före. 

Efter. 
Att välja en grå väggfärg var inte lätt. Det var många turer till färgaffären, och hemlånade prover. Jag bestämde mig egentligen för en neutral grå först, men köpte som tur var en liten provburk. Den blev ljusblå i ett visst sken. Så jag fick helt enkelt gå på en lite varmare ton, den här heter HOP Light grey, från Nordsjö. 

Här i mitt sovrum målade jag om väggarna, i en något mörkare färg än vad det var tidigare. Det behövdes väl egentligen inte målas om, men det var ett hål i väggen här ovanför byrån, som jag ville få bort, och jag visste inte vilken kulör det var här på väggarna sen tidigare, så jag kunde inte bara måla över det igentäppta hålet, utan det fick bli alla väggar, samt taket när jag ändå höll på. 

Nu -  inget hål! Nu slipper jag ha en stor tavla stående här som döljer hålet, så jag satte upp min loppisfyndade spegel på väggen istället. Även vas och lampa är loppisfynd sedan tidigare. Och byrån har jag hittat på en säljsida på Facebook, på tok för billigt egentligen... Men man kan ju inte alltid klaga på priset... ;) 


Lite ljusare, lite lugnare. Kanske att det till och med blev bättre än utan fondtapet. Kanske blir en tavelvägg där istället. Tja, vi får se i vart lusten bär mig! 

4 kommentarer:

  1. Alltså ... jag måste säga att det blev mycket ljusare och luftigare utan fondtapet. Tycker du ska vara jättenöjd men ... jag fick nästan ont i magen när jag såg framför mig hur du balanserade på stegen i trappen ... pust! Men det gick ju bra som tur är. Nu gäller det bara att hitta ny ledstång innan du drattar i trappen ;)
    Mycket, mycket snyggt resultat och väldigt roligt att se!

    Kram och fin söndag!
    Anita

    SvaraRadera
  2. Så snyggt med den ljusa färgen! Mycket bättre än med en fondtapet!! Måste säga att du är otroligt duktig som fixar sånt här alldeles själv. Men det är ju så att vi kvinnor KAN.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  3. Roligt att se dessa före- och efterbilderna.
    Så fint du har det!

    SvaraRadera
  4. Ljust och fint i hallen. Håller sig längre utan fond!

    Önskar dig en vilsam midsommarvecka.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!