tisdag 11 juli 2023

Odlingarna går bra

Ser ni vad jag ser?! Ett körsbär!! Visade i våras att det var  blom i det här trädet, som jag grävde upp en liten kvist och tog med mig, från min förra trädgård. Ett endaste lilla körsbär blev det, men ändå! Kul tycker jag i alla fall! 
Och tur var väl det att jag förevigade det, även fast det ännu var lite omoget, för jag hade småbarnsbesök i helgen, och snipp snapp så var bäret bortplockat... "Titta vad jag hittade...!" Ja, ja så kan det gå.  

Får se hur länge jag kan ha det i kruka. Jag har i alla fall planterat om det i en större kruka, nu i juni, och det var behövligt, inte mycket jord kvar där inte... 


Bredvid trädet, på bänken, har jag min Tjocka dam, eller Aida som hon är köpt som, från Zetas trädgård i våras. Elsa älskar att ha henne som huvudkudde. Ja, kvinnomagar kan väl vara mjuka och goa att ligga emot, fast just den här är är rätt så stenhård... 

5 kommentarer:

  1. Kul med körsbärsträdet. Vi tog en liten planta från sonens trädgård och nu har vi fått några bär. Tror skatan kommer ta dem. Fin liten tjockis katten myser på. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Maybe next year you will get to the cherries before anyone else snaps them off! jaja

    SvaraRadera
  3. Har en kusin som på besök alltid tigger till sig plantor och frön, men sen händer ingenting med dom i Stockholm. För några år sen fick jag en enda stor och jättesnygg frökapsel på mitt gulbladiga korstörneträd. Och den fick hon naturligtvis syn på och "tog hand om".
    Men sen dess har jag inte hört ett ord om nån planta och inte har jag brytt mig om att fråga heller - hon har naturligtvis aldrig sått fröna. Hon brukar aldrig så eller plantera det som kommer härifrån (det berättar vår gemensamma väninna som däremot alltid planterar sina).
    Och hon är inget barn, hon fyller 80 första augusti! *fniss*
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  4. Så frodigt och fint överallt hos dig. 💚
    Och nog är våra tjocka damer systrar. Eller iallafall kusiner. Fast jag tror att din är lite finare i tillverkningen än min. 😊

    SvaraRadera
  5. Stark igenkänning! Vi köpte vårt första hus just -74, ett nyproducerat radhus och jag var själaglad att det skulle bli bruna luckor i köket! Vi satte upp furupanel på halva nedre och tapet på övre väggen. Brun stormönstrad plastmatta på golvet och rosa torkade eterneller både högt och lågt! Jag älskade mitt kök! Synd att man fotade så lite, knappt annat än på födelsedagar och jular på den tiden. Bruna vävtapeter och orangebrunrandig bouclésoffa i vardagsrummet. Ja hela huset inreddes i den färgskalan. Så fint jag tyckte vi hade!
    Det var då det. Så nog blir jag nostalgisk och får ett sting i hjärtat när jag ser dina bilder och minns.
    Märkligt är att jag igår målade både sänggavel och soffbordet mörkbruna. Allt går i cykler, det är bara att konstatera. Men en orange soffa blir det nog inte!

    Kul att se.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!