tisdag 7 maj 2024

Funkiar bra i kruka

Alltså, igår kom ett gudomligt regn! Ja, men så kändes det nästan. Det är ju redan så torrt, så det kändes som att naturen tackade den däruppe som sände ner vätan, och jag med för den delen. Hela 20 mm kom det i min regnmätare. Jag sprang ut i regnet i bara morgonrocken på morgonen, och slängde ut de gräsmattegödsel jag hade hemma. Nu är förrådet påfyllt, så jag hoppas på lite mer regn framöver, så jag kan få slänga ut lite mer. 
Nu börjar det röra på sig i krukorna. Jag har funkia i flera stycken, samt förstås i rabatterna. Men det är en växt som funkar extra bra i kruka tycker jag. Så lättskött, snygg och tacksam att odla. Lätt att dela, lätt att övervintra i kruka. Mina får bara stå ute hela vintern, inget problem! Och visst blir man lite glad av att se de små spirorna titta upp så här års. 

I de här två krukorna brukar jag lägga grankvistar på vintern, och dekorera med ljusslingor, så det blir lite juligt. Och därunder ligger funkiorna och bidar sin tid. 

Nu har jag stämplat ut för den här veckan. Inte så dumt faktiskt, och jag klagar inte. Fem sköna sovmornar framför mig, me like! 

3 kommentarer:

  1. Man kanske skulle försöka sig på en funkia igen? Har ju numera en skuggig balkong.
    Önskar dig en härlig ledighet.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Fint! Men här får de sprida sig i rabatterna. Bra tips ändå för balkonger och små tomter. Särskilt fint i zinkhink tycker jag. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Jag har precis kommit hem från min långa vistelse i Nya Zeeland och börjar vänja mig vid tidskillnaden och vädret. Lite småruggigt här idag.
    Fina krukor du har. Gillar krukor.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!