onsdag 29 maj 2024

Sömn

Nämen vilken värme vi fått... Puh! Folk säger att man inte skall klaga men jag tar mig som vanligt rätten att göra det. Grader över 25 är för varmt. Det går inte att tänka klokt, och även om jag har neddragna rullgardiner och persienner hela dagarna så är sovrummet olidligt varmt, eftersom mitt rum har sol hela eftermiddagen. Det föranleder mig att svara på Klimakteriehäxans frågor den här veckan, som handlar om sömn: 

Pyjamas, nattlinne eller naken? 

Alltid nattlinne, året runt. Dock av varmare slag vintertid, och av svalare slag på sommaren.  

Lämplig temperatur i sovrummet för att du skall sova gott? 

Kallt! Har öppet fönster året om, alltså det är ju så skönt att ligga under ett varmt duntäcke vintertid, i ett kallt rum. Kommer det ett värmesvall, vilket det gör varje natt, så är det bara att slänga av sig täcket, och man kyls ner relativt snabbt, sen när man är "klar" och börjar frysa så drar man täcket om sig igen, ända upp till halsen! Men så här års, suck, inget hjälper... 

Hur mörkt ska du ha det?

Så mörkt det bara går. Har mörkläggande rullgardin, och tål inte ens att det är en lampa på i ett angränsande rum.  

Hur många kuddar i din säng? 

Två, en tempurkudde och en tunn dunkudde under den. 

Hur många timmar sover du per natt? 

Är en nattuggla så kommer sällan i säng innan midnatt, så när jag jobbar blir det väl ca 6 timmar, och när jag är ledig kan det bli 8- 9. 

Sover du i ett sträck eller vaknar du och somnar sedan om? 

Aldrig i ett sträck, vaknar ett flertal gånger, och måste gå upp minst en gång per natt. 

Drömmer du?  

Japp, en hel del. 

Ledig dag idag, skall passa på att bädda rent, för näst efter ett svalt sovrum kommer ju renbäddat! 

4 kommentarer:

  1. Du har hur som helst ett vackert sovrum, så det borde bidra till god sömn! Det där med att slänga täcket av och på, det är väldigt effektivt och skönt. Kul att du hoppade på här!

    SvaraRadera
  2. Ser skönt ut på bild, men jag som är en frysskit skulle inte greja att ha det under 22 grader. Vi har en AC i sovrummet och Rolle ställer in den på 21 grader och lägger sig oftast före mig. Så när jag kryper till kojs måste jag stänga av den...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  3. Vilket vackert sovrum du har. Jag vill också ha svalt men har som du ett duntäcke som åker av och på. Hi Hi! Släpade in en fläkt men då kunde inte maken sova för att den väsnades. Njut av helgen. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Jamen jag klagar också! Värmen! Redan! Det går knappt att sova...
    Ditt sovrum är verkligen smakfullt och vackert!
    Kram från en som längtar efter en svalare dag :)
    Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!