måndag 16 september 2024

Min trädgård från ovan

Fördelen med att ha en liten trädgård, det är att den får plats på en bild. Jag har inte tillgång till någon drönare, men väl en övervåning, där man lätt kan blicka ut över "ägorna..." fniss...

Jag har roat mig att ta bilder några år i rad nu, och på tal om förändringar i trädgården som är på gång nu i höst, så kommer en liten kavalkad, hur det har sett ut hittills, från ovan.  

Det här är från november 2019, och jag har precis flyttat in med mitt pick och pack, vilket innefattade ca 15 krukade perenner från min förra trädgård, som ställdes här ute lite huller om buller. Pionerna ville jag ha ner innan vintern, resten fick vänta till våren. 

Två somrar senare, augusti 2021, har jag fått rätt bra ordning på trädgården. Det enda som är kvar från när jag flyttade in, är trädet och den rosa hortensian som anas på högra sidan. 

Sen händer egentligen inte så mycket, mer än att trädgården blir lite lummigare. Här är det juni 2022 och trädet var ännu relativt friskt, och hade vacker blomning. 


Två år senare, alltså juni 2024, och trädet är inte fint längre, det såg trött ut även under blomningen. Men det är stort, och jag kommer att sakna det...  

Sist en bild på hur det såg ut för några veckor sen, innan jag började gräva och klippa ner inför staketbytet, och snart skall alltså trädet tas ner. Efter en riktigt torr sommar är gräsmattan grå och trist. Den lär inte bli finare nästa år, utan ett skuggande träd som faktiskt skyddar en del, även om gräset precis under är typ obefintligt numer, det liknar mer ett stampat jordgolv... Vi har ju alltid bevattningsförbud på Gotland, och för att folk skall tycka att det är lite kul (?) att inte vattna gräsmattan, har vi till och med en tävling, om vem som har den fulaste gräsmattan... Inte något man vill vinna precis. 

1 kommentar:

  1. Sorgligt att ta ner trädet men vad gör man? Du får plantera ett annat som skuggar även om det tar tid. Stor skillnad på trädgården efter ditt tillträde. Ingen är förvånad!
    Du frågade efter tips på klättrare till ditt nya staket... bor du inte på rosornas ö??
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!