söndag 1 september 2024

Förändringar på gång

Plötsligt händer det... Ingen minns säkert det här, men jag hade ju planer för min trädgård på baksidan, att jag ville ha ett slags spaljéstaket i form av armeringsnät mellan mig och grannarna. I januari 2023 skrev jag ett inlägg om det. 

Hösten 2022, alltså två år sen, tog jag kontakt med en hantverkare som min granne kände, och han var här och tittade. Vi kan kalla honom hantverkare nummer ett. Sen hände ingenting. Hösten ett år senare kom en offert, men den var väldigt otydlig så vi hade några följdfrågor. I mars i år kom ett mejl, med frågan om vi ännu var intresserade... Jag skrev tillbaka att ja, om han kunde precisera vad som ingick, samt så ville jag veta mer exakt när han kunde utföra det... Suck. Ja det var inte som att jag gick och tänkte på det här ofta, jag kunde ju varit mer på själv, eller kontaktat någon annan, men hur det var så föll det i glömska. 

Men nu, för ett par veckor sen fick jag för mig att nu vill jag faktiskt ha det här gjort. Det behöver göras på hösten, för på våren vill jag inte ha några folk som klampar omkring på mina pioner och annat ömtåligt, och om inget händer nu så går ett år till! Så jag kontaktade en annan firma. Två dagar senare stod han här i min trädgård, hantverkare nummer två alltså, på klockslaget när han hade sagt att han skulle komma (ja, jag gav honom positiv feedback för det!). Och fyra dagar senare kom det en offert, och enligt den kan han börja nu om ett par veckor! Nämen än är undrens tid inte förbi! 

Men vet ni vad det lustiga var.... Dagen efter jag fått den offerten, så kom det ett mejl från hantverkare nummer ett... med en offert! Som var tydlig och klar. Nämen dra mig baklänges, "bara" två år efter han var här och mätte... Och typiskt nog var den offerten billigare än hantverkare nummer tvås, men icke att jag litar på denne man! 

Så nu hörrni, om allt går som det skall så blir det en rejäl rockad här i trädgården. För med spaljéer som "plank" kan jag sätta lite annat runtom, så jag planerar som bäst vad jag vill ha, vad som skall vara kvar och vad nytt skall bli. Nämen det här är kul, har längtat efter  att göra om, planera och sen sätta planerna i verket. Men till att börja med skall jag klippa ner och även gräva upp några växter, så att han kommer åt att sätta dit staketet. 

Perennerna som ändå vissnar ner på vintern kan jag ju bara klippa ner men den här hortensian får jag helt enkelt gräva upp så länge. Mitt stora, numer risiga syrenträd skall ju också bort nu i höst... Så ja, det är förändringar på gång, och det lär se väldigt kalt och tråkigt ut innan jag kommer i ordning igen. Men det får väl se lite hejkon bacon ut här i trädgården nu i höst, det hör till när man håller på med  projekt!   

5 kommentarer:

  1. Kul med förändringar! Men du ... vilken långsam hantverkare. Nummer 1 blev inte nummer 1 när allt kom omkring. Han var för omständlig och långsam. Tror det blir jättebra med tvåan. Det ska bli kul at följa ditt projekt för jag anar att det kommer rapporter på bloggen.
    Och nu är det september ...

    Kram Anita

    SvaraRadera
  2. Jätteroligt projekt, även om det under tiden blir lite hejkon bacon!
    Ut och gräv nu!!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Ja det var en långsam hantverkare minsann! 2 år! Herregu! Ditt projekt blir spännande att följa...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Åh, vilket roligt projekt! Klokt av dig att anlita hantverkaren som var lite mer på hugget. Tid är också pengar, och du får säkert valuta för vad du betalar lite extra för. Det ska bli jättekul att se vad du hittar på, när allt är klart. 🌿

    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Hade nog också tagit hantverkare två även om det blev lite dyrare. Man vill ju tydlighet och raka besked från början. Det ska ju inte behöva ta två år.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!