fredag 20 januari 2017

Längtan

Jag fick ta mig en funderare - vad längtar jag efter? Det naturliga är väl att man så här års längtar efter våren, efter ljusare dagar, knoppar och grönt och jag tror det är vad vi kommer att se bland alla bidrag i dagens Blommiga Fredag.
Men i år vete sjutton vad som är med mig. För min del och mitt sinnelag känner jag ingen större behov av att våren skall raska på sig. Jag är fullt nöjd med att traska omkring här i kalla januari, där man får väja mellan vattenpölar och isfläckar, där solen - om man har tur - tittar fram en stund på dagen, och det omhuldande och förlåtande mörkret ännu kommer rätt tidigt på dagen. När vi har fina vinterdagar med sol och snö (även om de är få...) varvat med mörkare dagar, där det är helt legalt att bara sitta inne och mysa, och dra pläden långt upp under halsen i soffan.

Tycker helt enkelt att tiden går så fruktansvärt fort. Dagarna går fort, veckorna går fort, det är måndag och vips så är det fredag, åren springer på så jag kan inte riktigt med att längta till något annat, det är som att negligera tiden som är nu, och det vill jag inte! Det här är inget förtäckt mindfulnesstänk, utan bara som jag känner. 
Visst kommer jag tycka det är underbart när våren väl kommer. Jag vet att alla växter ligger där och vilar under den mörka jorden och att de så småningom kommer uppstickande igen, och de kommer vara hjärtligt välkomna då, men jag är liksom inte klar med den mörka årstiden ännu. Vill inte vakna ur mitt "ide" ännu. Hm, däremot kan jag ju erkänna att jag längtar efter en semla, men det är ju inte direkt blommigt... 😛

9 kommentarer:

  1. Så gott med semla:) Jag har ätit alldeles för många redan:)
    Så fint du skriver, tycker det låter alldeles utmärkt att trivas med den tiden som är precis nu.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Jag känner likadant. Visst är det härligt med våren och vårblomningen men jag går inte omkring och längtar och tänker på våren hela tiden utan försöker ta vara på nuet. Har faktiskt lite samma tema i mitt inlägg som du har.

    Önskar dig en fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  3. Semlor längtar jag faktiskt inte alls efter, vilket nog delvis beror på att jag nyss smällt i mig en bit fantastiskt god bullängd ...

    Nu njuter vi helg!

    SvaraRadera
  4. Var sak har sin tid, så är det. Klart man ska försöka göra varje dag unik och värdefull. Att bara se framåt är ju stressande men att leva i nuet är bra. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  5. jag är övertygad om att man ska tänka på att leva här och nu men det är så jäkla svårt ibland! Men jag har insett att min "längtan" mer är, Att jag ser fram emot våren!
    Så jag ser fram emot den dagen primulerna står i blom. Men det tar den tid det tar...

    Ha en skön helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  6. Å ikke lengte er også en mulig tolkning!
    Viktig å få med seg det som skjer i nuet! Selv må jeg bare lengte etter våren når jeg titter på frøkataloger og pusler med såing (men jeg nyter nuet også!).
    Klem

    SvaraRadera
  7. Så viktigt att leva i nuet och ta vara på alla dagar man får och just nu så är vi inne i en underbar tid när allting ligger framför oss.Själv längtar jag till vårens ankomst när fåglarna börjar kvittra lite extra och det börjar sjuda av liv igen.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  8. Sant, tiden går alldeles för fort!! Den skulle behöva gå lite saktare;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Där är vi lika du och jag, jag behöver också den här lugnare perioden (och en och annan semla). Tids nog blir det vår och fullt upp utomhus.
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!