onsdag 25 januari 2017

Bakverkens tio-i-topp

Jag är ju ett kakmonster jag, så är det bara. I går fick jag en kommentar av Karin, som sa att hon tyckte både semlor och prinsesstårta var överskattade bakverk! Alltså va, hur är det ens möjligt tänkte jag, de är ju bland de godaste... 😯 Men smaken är ju bekant som baken...

Det fick mig att fundera på vilka som tillhör mina 10 godaste bakverk, och jag kom till slut fram till en lista. Men eftersom det är helt omöjligt att rangordna dem, så är de helt utan inbördes ordning. För de är ju goda vid olika tillfällen och man är ju inte alltid sugen på samma. Och saken är den att om alla dessa bakverk fanns på ett café samtidigt och jag skulle välja, skulle jag få mycket svårt... Fråga min man, när vi är på konditori tillsammans har jag alltid svårt att välja, det finns ju mycket gott!

Men i alla fall - här är mina topp 10! 
Som sagt - Semla, som är en fantastisk kombination av bulle, grädde och mandelmassa, ja det kan ju inte bli annat än gott...
En helt vanlig Sockerkaka är aldrig fel, och måste helt enkelt finnas med på min tio-i-topp. 
För att inte tala om Blåbärspaj. Pajer över huvud taget är jag väldigt svag för... tänk lite ljummen paj med fluffig vaniljsås...mumma! 
Jag är nog över huvud taget svag för mjuka kakor insåg jag när jag gick igenom mina favoriter. Mazarinkaka sammanför min passion för mjuka kakor och mandel, som ger bakverken ännu en dimension... 
 Men småkakor är inte att förakta, denna Russindröm med havre och russin, är en liten goding som det är svårt att bara ta en av...

Och denna seghårda Brownie har jag ruskigt svårt att låta bli om det ligger kvar någon sån i frysen... 

Lite lyxigare men ändå en småkaka är Pariservåfflan, frasig utanpå och smörkräm emellan - gott! 

Ännu en kaka med smörkräm emellan men som jag inte har bakat på länge och därför inte har någon bild på, är ju Knäckflarnet, men den måste helt enkelt vara med på denna lista ändå! 

Bulle då, förutom semlan så stod det mellan en slät vanlig bulle eller en lussebulle, snudd på lika goda men Lussebullen tog hem det, för den har det där lilla extra och så äter man den inte året runt vilket förstås gör den ännu lite mer speciell. Men den måste var färsk och saftig! 

Och slutligen då - Prinsesstårta! Tårtornas tårta, en klassiker som har allt; grädde, fluffig sockerkaka och mandelmassa/marsipan, vaniljkräm och lite sylt på det. 

Inser när jag är klar, att någon chokladfantast vad avser kakor är jag inte (fast Drömrulltårta är ju hur gott som helst, det får bli min bubblare...😋) Nej - mandel, vanilj och grädde är mina smaker. Vilka är dina? 

6 kommentarer:

  1. Haha! Erkänn att du blev lite provocerad av min kommentar. ;-)

    Vanilj är en toppensmaksättare. Det mesta med russin och kokos är gott, och förstås precis ALLT med choklad. Favoritsmåkakan är nog struva men de där russindrömmarna lät mumsiga. De får jag nog testa.

    Keep "mumsing"!
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi nej inte provocerad men jag fick inspiration till ett helt inlägg, tack för det! :-)

      Radera
  2. Vilken smaskig lista du gjort:) Jag är väldans svag för choklad, så kladdkaka hade varit med på min lista och min nya favorit som är biskvi. Och budapest är tokgott tycker jag.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Allt med choklad, någon form av nötter/mandlar och/eller grädde. Kladdkaka, brownies, semlor, budapest, småkakor med nötter, prinsesstårta... Fast en klassisk sockerkaka är ju helt underbart det också, nybakad och saftig. Lite kakmonster (monster) är jag allt. :)
    I helgen ska jag belöna mig själv med att baka favoritsmåkakorna med havregryn, russin, choklad och nötter. Rena energikakan och visst måste de räknas som liiite nyttiga när det är havregryn i?! ;)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  4. Haha... svårt att säga när man gillar ALLT! Men går jag på kondis blir det oftast en Napoleonbakelse för mig. Eller en äppelmosfylld munk, eller en bisvi... eller... Ja, du ser! Men av mitt hembakta så är nog sockerkaka med citronkrämfyllning den som ständigt återkommer. Men semlan spar jag med... ligger inte på min tio-i-topp-lista ens!

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Jag sätter nog kanelbulle som nr 1 och lussebulle som nr 2...sen duger vad som helst som är sött till kaffet :)
    Fredag igen, härligt!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!