måndag 9 januari 2017

Oxveckorna

Suck ja, allt det roliga har ett slut, ledigheten är över för denna gång, idag var det bara att masa sig upp, packa matlådan och ge sig i väg till jobbet. Nu får vi jobba på, en hel massa vardagar innan nästa ledighet, det är väl det som kallas för oxveckorna... 

Man får väl göra vad man kan för att pigga upp sig själv. Några nya krukväxter piggar alltid upp, så här när julblommorna är borta. Det blev några nygamla favoriter, en ny fräsch murgröna eftersom den förra tackade för sig lagom till jul, och så ett paradisträd, en lättskött och trevlig växt, som håller sig vid liv betydligt längre än murgrönor här hemma hos mig. 


En liten fetbladig sort till, namn kommer jag inte ihåg.  

...och så ett monster... eller Monstera menar jag  förstås och inte "kattmonstret" som ligger där 😻 

Katter har det bra minsann, inte bryr de sig om att det är vardag igen inte... har jag förresten sagt att jag skall bli katt i mitt nästa liv? 

4 kommentarer:

  1. Ja nu är det jobba som gäller ett tag. Alla mina fyra murgrönor har dött fattar ingenting, jag brukar ha tur. Fetbladiga växter är bra om man inte kommer ihåg att vattna så ofta. Ha det fint Kraaam pia

    SvaraRadera
  2. Då kan vi bli kattkompisar, för katt vill jag också bli! En som har en snäll matte som tar hand om mig bra och ger mig god mat och mycket kärlek förstås.
    Snyggt med nya fräscha växter, det vill man ha nu efter julens blommor!
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  3. För mig börjar vardagen imorgon igen. Och med treor är det alltid lite extra mycket nu till vårterminen eftersom de ska göra sina nationella prov för första gången. Tur att vi i alla fall går emot ljusare tider och vår (om än ganska långt bort). Lite nya, gröna, fräscha krukväxter är ett bra sätt att pigga upp sig så här i vintermörkret.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  4. Ja visst kallas dessa dagar nu för 'oxveckorna', de var länge sedan jag hörde det ordet men det står om det i bondepraktikan.
    Att få piffa upp med lite nytt 'grönt' känns trevligt.
    En Monstera var länge sen jag hade i mina fönster, de blir ju så himla stora också så det gäller att ha plats.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!