onsdag 18 januari 2017

På tal om böcker


Från en härlig trädgårdsbok till ämnet deckare. Alltså - deckare är ju inte min melodi riktigt. Klarar helt enkelt inte av när det blir för spännande, och det gäller både film och böcker. Nej, drama och livsberättelser är mer min melodi, ja, och så sköna trädgårdsböcker då förstås.  Jag vill ju inte bara fundera på hur boken skall sluta när jag läser en bok, nej jag vill njuta av själva berättelsen. 

Men man är ju inte sämre än att man kan försöka. Fick en Camilla Läckberg-bok för ett par år sedan, som jag tänkte att jag skulle ta tag i. Och jo, den var faktiskt riktigt bra! Dock måste jag väl erkänna att jag var tvungen att tjuvläsa på slutet för att få reda på vem den skyldige var, redan efter några kapitel... Ha, ha hur dumt som helst, jag vet! Men när jag hade gjort det kunde jag liksom slappna av och tillgodogöra mig berättelsen. Så skall jag någon gång läsa fler deckare, så vet jag precis hur jag skall göra för att tycka att det är ok.

Är ni lika knäppa som jag, på något område?

5 kommentarer:

  1. Nej, jag håller med. Deckare är inget för mig heller. Jag fattar inte riktigt att den genren har blivit så stor. Några varianter på deckare har jag dock läst, typ Millenium-serien och Hypnotisören, men de är nog inte deckare i vanlig bemärkelse. Camilla Läckberg gillar jag inte alls (även om jag bara sett någon av filmer och aldrig läst böckerna). Hur kan en journalist få lägga sig i polisens arbete så mycket som hennes huvudkaraktär alltid gör?! Det stör livet ur mig.

    Nej, jag håller mig till annan litteratur så slipper jag irritera mig.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  2. Nej SÅ knäpp är jag inte! Jag älskar deckare - både som böcker och film - och hatar dom som man redan från början förstår vem som är boven. Alltså dom amerikanska, där finns det bara några få filmer/TV-serier som jag har gillat. Däremot engelska, dom vet precis hur man ska hålla spänningen uppe. Dessutom skriver dom oftast mycket bättre också.....
    Idag har jag dock fått hem en bok som jag sett mycket fram mot; Odla ljung av Brita Johansson. Den är nog ganska spännande, fast på ett helt annat plan, tror jag! *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Ha Ha! jag fnissar här åt dina tokerier. Man kan väl inte kolla slutet först då är det ju inte spännande. jag äääälskar deckare.Ser din fina Lisa larsson figur och tänker på att mamma har flera stycken på hyllan. Dom är ju så charmiga tycker jag. tack för info om lampan jag måste nog åka dit lite oftare.. Kraaaam pia

    SvaraRadera
  4. Jag läser allt möjligt, romaner, deckare, drama, biografier. Det mesta har något bra. Jag tjuvläser dock aldrig slutet, då missar jag ju spänningen liksom....
    Ha det fint!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  5. Men du är väl den första jag hör som erkänner att du kikar i slutet vem mördaren är! Haha! Tror nog du får hålla dig till snälla böcker utan otäcka händelser:)

    Trevlig helg!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!