söndag 6 mars 2011

Ny vecka

 


Ny vecka i morgon - och nu är det arbetsvecka. (Sportlovs) - ledigheten är slut och jag kan väl inte påstå att jag är jättesugen på att jobba i morgon... Hur kan det vara, att det alltid är svårare att komma igång när man varit ledig? Man får liksom smak på ledigheten. Skall jag säga, som varje onsdag får smak på den... jag jobbar ju bara halvtid och det är jag så tacksam över att jag kan göra. Jag kan finnas här för mina barn, och jag har tid att hålla på med det jag gillar - pyssla hemma i både hus och trädgård.
Tid verkar annars vara en bristvara i dagens samhälle, och även jag som jobbar halvtid kan känna av det ibland. Det är ju mycket man vill göra! Men jag tror det är viktigt att även ta det lugnt, stanna upp och känna efter hur mycket man orkar och har lust till. Den här veckan har jag bland annat haft lust att läsa! Just nu är jag helt uppslukad av Ödets hav skriven av Elisabet Nemert. Handlingen utspelar sig bland annat på Gotland år 1361, när Valdemar Atterdag intar Gotland. Den får fem rosor av fem möjliga...:o)
*****
ps. idag visar jag mina ranunkler, som har glatt mig i två veckor!

6 kommentarer:

  1. Va fint med ranunkler. Jag tänkte köpa såna för några veckor sen men de hade inga på den blomsteraffären jag var inne på då. Lite konstigt.

    Det är svårt att komma igång efter en ledighet. Inget roligt.
    Jag har också lite mindre arbetstid än 100% ....faktiskt väldigt skönt.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara ranukler, trodde inte de var "äkta" först!

    Hoppas du får en bra start på jobbet!

    Kram Annica

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Visst brukar det kännas det lite motigt att börja jobba igen efter en skön ledighet, men bara man kommer iväg den första dagen har allt sin vanliga lunk igen :)

    Skönt i alla fall, när du kan välja att finnas till för barnen en del av veckan.

    Söta Ranunklar!

    Hoppas du får en fin första dag på jobbet! /Bea

    SvaraRadera
  4. Åh, ja, du har så rätt. Lite avis blir jag på dig som kan arbeta halvtid. Hade varit lite mer lagom. Optimalt, har jag och min man sagt, hade det varit om vi båda kunnat jobba halvtid. Kanske blir det så, när barnen flugit ut. Det är definitivt en dröm. Samtidigt är det ju nu man verkligen vill finnas till för barnen... Svår balansgång i livet...
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Nemerts böcker är jättebra. Just den du nämner har jag lyssnat på som ljudbok. Skönt mys i sommarstugan där ingen tv finns. Ola Schenström professorn i Luleå pratar om ett sk ADHD- samhälle. Svårighet att slappna av , koncentera sig med mera. Själv har jag börjat använda äggklockan för att åtminstone duscha långsamt. ha en skön vecka! Zinnia

    SvaraRadera
  6. villka fina ranunkler, stod o höll i några i dag, men kunde inte bestämma mig , ville helst ha en av varje färg ;) så det blev små påskliljor i stället. Ha en fin vecka! kramiz Jessica

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!