lördag 27 augusti 2016

Mazarintårta

eller... Baka - som ett kinderägg faktiskt! 

Alltså det här med bakning, det gillar ju jag, på fler än ett sätt.
För det första tycker jag det är roligt att baka. ✓
För det andra är det gott med hembakat. ✓
Och för det tredje, är det roligt att fota resultatet. ✓
Alltså - tre glädjeämnen på en gång, jo det går faktiskt! 

Sen att familjen får vänta en stund med att sätta sig till bords, det får de liksom ta tycker man. Väntar man på något gott så får man väl vänta några minuter...;) 

Den här kakan har jag bakat ett par gånger i sommar. Jag blev ju så sugen på mazarinkaka när jag var och fikade på Berså tidigare i somras, och så hittade jag det här receptet i gömmorna. Det är ett recept jag fått av min faster, så vi kan väl egentligen kalla den Guggus kaka... Jag har bara minskat lite på sockret, annars är det samma recept. 

...mm, alltså den är väldigt god om jag får säga det själv. Mjuk och fin i konsistensen, och så den där goda mandelsmaken, alltså kakor med mandel i är ju nåt alldeles speciellt.. 
Receptet kommer här: 

Mazarintårta
25 sötmandlar
4 bittermandlar
3 dl mjöl
2,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

150 gram smält smör
1,5 dl mjölk
1 ägg

Mal mandlarna. Blanda allt det torra för sig. Smält smöret och blanda i det med det torra tillsammans med mjölken och ägget. Häll smeten i en smord och bröad form och grädda i 175 grader, i ca 30 minuter. Glasera den svalnade kakan med florsocker utblandat i vatten. Duka vackert, ta foton och ropa sen på familjen. att fikat är klart. Det där med fotona kan du ju förstås hoppa över, om du inte är lika nördig som jag...;)  

Kolla förresten in senaste loppisfyndet, koppen med den perfekta rundningen, som gör kaffestunden till en njutning.... ;) Ja, jag är nördig på fler än ett sätt, jag vet! 

9 kommentarer:

  1. Mmm, vad gott! Jag är ju en riktig fikagumma som älskar nybakat! Det är inte ofta jag gör mazarinkaka, men det var inte så länge sedan nu. Det är riktigt gott med bittermandelsmaken!

    SvaraRadera
  2. Flinar lite, känner igen mig men motivet är annat. Det är så det går till när vi fotar öl. Ja, vi tillverkar den inte men innan den dricks så skall den "perfekta" omgivningen för just den ölen hittas. Sedan skall det fotas . Efter det så läggs bilden in i öl app, där vi sedan betygsätter den när vi har hittat dess smak och karaktär. Det tar tid för oss att dricka öl här hemma :) Tyvärr så är inte öl bilder lika uppskattat som bilder på goa bakverk. Undrar varför...?
    Ha en fortsatt go helg :)

    SvaraRadera
  3. Inte glutenfritt precis, men ser väldigt smaskigt ut! Håller med dig om Kindereggeffekten och visst är det roligt att fota mat och bakverk.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Testas direkt! Allt gott är väl värt att testas...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Så gott det såg ut, älskar mazariner! Hääärlig hortensia i förra inlägget, min lilla buske blommar ingenting tyvärr... Hoppas på nästa år! :-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  6. Ser inte dumt ut, det där. Jag håller verkligen med om det du skriver om bakning. Tyvärr har jag ju sällan någon mer än mig själv att baka till och det är inte riktigt samma sak.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Din kaka ser ljuvligt god ut och vilka fina bilder du tagit. Tur att familjen är tålmodig och kan vänta lite på att börja mumsa!
    Söt kaffekopp också!
    Ha det fint i kommande vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  8. Ser god ut. kanske man kan hitta ett recept utan vetemjöl för mazarinkakor är ju bara sååå gott. Nice med röda vinbär till. kan tänka mig att det bryter av bra. Kraaam pia

    SvaraRadera
  9. Hej, jag förstår dig precis Gunilla, du gillar att baka och 'fota' det sen.
    Jag gillar att pyssla om i trädgården och 'fota' det sen, ja det är glädjeämnen för oss. Det händer att jag bakar men mer sällan, det är 'bara' gubben som äter,
    om det inte kommer besök förstås.
    Du har väl fortfarande familjen hemmavid och kan skämma bort dem med bakverk.
    Sen är det ju alltid roligare att göra något man gillar och sen får beröm.
    Du gör alltid så mycket gott till din familj och de uppskattar det förstår jag.
    Jag uppskattar inte det jag bakat själv, hi hi . . .
    fast Rolf tackar aldrig nej till en god kaka, för han är ett 'kakmonster'.
    *fniss*
    Ha de så gott/ Eva

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!