onsdag 10 augusti 2016

Sverigesemester

Här på bloggen blev det tyst i några dagar, men vi har varit över på fastlandet en sväng. Först gick färden till Bergslagen, där vi bodde på vandrarhemmet Uskavigården.

I det här röda huset bodde vi tillsammans med sju andra familjer, som vi träffar och umgås med någon gång om året. 




  Så vackert här nere vid vattnet! 

Vi gjorde ett besök i mysiga trästaden Nora. 

Också vackert vid vattnet! 

Det blev gofika på mysigt café. 


Hittade den här fina gamla butiken. Som tydligen Ernst tittar in i då och då, och även lånar rekvisita ifrån. Jag förstår varför, för här fanns allsköns saker från förr! 

Sen blev det ett par dagar i Dalsland också, hemma hos goda vänner. Tyvärr var väl inte vädret med oss, det regnade och var sol omvartannat (här har man längtat efter regn hela sommaren, men när man är på semester vill man ju inte ha regn... det var dessutom grönt och fint så det behövdes ju inte direkt...). Vi gjorde i alla fall en utflykt till Akvedukten i Håverud. Så här fick vi se en båt slussas på sin väg mot Vänern. 

Efter en trevlig semester är vi alltså hemma igen, och bland det första man kollar är ju om det kommit något i regnmätaren...bara 1,5 mm...trist! Lägg därtill att det blåser rejält, vilket torkar upp det ännu mer! Så nu blir det till att vattna det nödvändigaste, och sopa upp ett rejält gäng plommon som blåst ner... städa och tvätta och packa upp, men det skall jag väl hinna med, har ju semester den här veckan! 

3 kommentarer:

  1. Vackra bilder från Bergslagen o Dalsland,många år sedan jag var så långt norrut.(finns ju en speciell ö,som drar.)

    Ha det gott.
    Kram Marianne

    SvaraRadera
  2. Åh, ni har varit i mina lämnade hemtrakter ser jag, Nora med omgivningar är verkligen vackert! Och i diversehandeln har jag fyndat många gånger även om priset är väl högt!

    Ha det fint och än en gång önskar jag er en rejäl rotblöta!
    Kramar från Eva-Mari som snart far till Smögen, inte dumt det heller;)

    SvaraRadera
  3. Skön semester ni verkar ha haft men synd att regnet inte hamnade hemma hos er. Läste att det snart blir riktig kris med vattnet, hoppas ni slipper det!
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!